بازدید دانشجویی از موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو

     در هفته پژوهش تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، نفت و گاز و مهندسی مواد و متالوژی از آزمایشگاهها و پژوهشکده‎های موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بازدید کردند.

     در این بازدید که با دعوت موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و با هماهنگی دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با حوزه آب وزارت نیرو از دفاتر زیرمجموعه دفتر همکاری های علمی، صنعتی و فناوری و با همراهی سرکار خانم دکتر سعادت‎پور صورت گرفت دانشجویان از بخش های مختلف موسسه شامل پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‎های آبی، آزمایشگاه هیدرولیک،  آزمایشگاه کالیبراسیون، مرکز تحقیقات آب و فاضلاب، آزمایشگاه شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان برخی فعالیتهای آزمایشگاهی و پروژه های تحقیقاتی ایشان قرار گرفتند.

     تشریح مدل های فیزیکی سرریز نیلوفری سد هراز، مدل هیدرولیکی تونل تخلیه کننده تحتانی مارون و مدل فیزیکی آبگیرهای مدول نیرپیک زاینده رود توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‎های آبی برای دانشجویان صورت پذیرفت و در ادامه دانشجویان سوالات خود را مطرح نمودند.

     سیستم ها و ابزارآلات کالیبراسیون دستگاهها و تجهیزات ایستگاههای هواشناسی و هیدرومتری (باران سنج، بادسنج، دبی سنج، تشعشع سنجی نور خورشید و …) در آزمایشگاه کالیبراسیون توسط کارشناسان آزمایشگاههای موجود در مجموعه واحد کالیبراسیون موسسه تحقیقات آب برای دانشجویان تشریح گردید. در آزمایشگاه شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب، دستگاه و تجهیزات اندازه گیری کلیفرم، فلزات سنگین، COD، BOD و …. و نحوه عملکرد آنان و برخی نکات نمونه برداری به طور مختصر برای دانشجویان تشریح گردید و به برخی پروژه‎های صنعتی آنالیز آلایندگی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، آنالیز آب کشاورزی و …. اشاره نمودند.

     همچنین اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب به ارائه نتایج و دستاوردهای مطالعات طرح های «ایجاد سیستم هشدار دهنده سیل در سطح کشور»، « تدوین ضوابط بازطراحی شبکه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور »، «تهیه نقشه توپوگرافی یخچال علم چال»، «اندازه گیری تغییرات ارتفاعی و حجمی یخچال های منطقه علم کوه با استفاده از داده های ماهواره ای»، « برآورد سطح واقعی یخچال علم چال با ترکیب تصاویر ماهوارهای حرارتی و اپتیکی» پرداختند. پروژه‎هایی مانند”تدوین نقشه راه مطالعات پایه منابع آب کشور“، ”تدوین سند راهبردی و نقشه راه مطالعات حقوقی در بخش آب کشور“، ”تعیین سهم تغییر اقلیم و مداخلات مستقیم انسانی در کاهش آبدهی حوضه‌های آبریز“ و ”تدوین راهبردها و برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم در بخش آب“ از دیگر مطالعات و طرحهای ارائه شده در پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب برای دانشجویان شرکت کننده در بازدید بوده است. در پایان ارائه هر طرح، دانشجویان سوالات و نظرات خود را با مجریان طرح مطرح و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دفتر توسعه تعاملات با حوزه آب وزارت نیرو

دفتر همکاری های علمی صنعتی و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 × دو =

فهرست