بازدید صنعتی تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه از سنگ معدن حاجی آباد محلات کارخانجات سنگ بری رضوان شهر

دفتر همکاری های علمی و صنعتی در روز سه شنبه و چهارشنبه 10 و 11 مردادماه 1402 مقدمات بازدید 10 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه از سنگ معدن حاجی آباد محلات کارخانجات سنگ بری رضوان شهر را فراهم نمود.

در این رویداد علاوه بر بازدید از قسمت های مختلف سنگ معدن ؛ در جلساتی با مسئولین معدن و کارخانجات سنگ بری به بررسی چالش ها و اعلام آمادگی دانشگاه برای رفع چالش ها پرداختند.

مهمترین چالش ها که اساتید دانشگاه می توانند در برطرف نمودن آنها همکاری نمایند به شرح ذیل می باشد:

  • ماشین‌آلات فرسوده؛ که مهم‌ترین چالش امروز معادن سنگ تزئینی است از یک سو منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصول شده و از سوی دیگر ظرفیت تولید معادن را به شدت کاهش داده است؛
  •  از عمده‌ترین چالش‌ها در سطح بخشی حوزه معدن را ضعف زیرساخت‌ها در حوزه‌های حمل‌ونقل، تامین آب و انرژی، توسعه نامتوازن زنجیره ارزش صنایع معدنی، عدم برنامه‌ریزی و اقدام برای هوشمندسازی سامانه‌های اطلاعاتی بخش معدن، کم توجهی معدنکاران به مسائل زیست‌محیطی و جذب ضعیف سرمایه‌گذاری می‌توان عنوان کرد.

در حوزه معادن سنگ تزئینی مشکلات فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات است. در حال حاضر عمر مفید ماشین‌آلات در معادن بالای ۲۵ تا ۳۰ سال است و واحدهای معدنی به شدت دچار مشکلات برای تأمین ماشین‌آلات، تجهیزات و تعمیرات آن‌ها هستند. این درحالی است که قطعاتی که وارد معادن می‌شوند، اکثرشان تقلبی بوده و جنس اصلی نیستند؛ باید اشاره شود که حتی واردات این نوع از تجهیزات و قطعات که مشکلات بسیاری برای بخش معدن ایجاد کرده، بسیار گران تمام می‌شود.

این اقلام مصرفی و قطعات و لوازمی که برای تعمیرات به کار گرفته می‌شود هزینه بسیار بالایی داشته و با دلار 40 تا 50 هزار تومانی باید تهیه شود. در نتیجه هزینه تعمیرات در بخش معدن بسیار سنگین است، بنابراین قیمت تمام‌شده محصول و رسیدن به ظرفیت تولید تابع این مشکلات هستند.

اگر بخواهیم در معادن سنگ تزئینی تولید را افزایش داده و رقم تولیدی را اصلاح کنیم نیاز است که ماشین‌آلات مناسب‌تری را در معادن جایگزین کنیم؛ این درحالی است که امکان و ظرفیت تولید ماشین‌آلات مورد نیاز برای معادن سنگ عمدتاً در داخل کشور توسط شرکت‌هایی همچون هپکو وجود نداشته و باید اجازه واردات داده شود.

بنابر این بالا بردن ظرفیت تولید در بخش معدن مستلزم این امر است که تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در معادن جایگزین و نوسازی شوند.

در کنار مشکل ماشین‌آلات، باید اشاره شود که اکتشافات خوب علمی در معادن کشور انجام نشده است؛ برای مثال باید در معادن سنگ بررسی وضعیت تکتونیک، درز و شکستگی انجام و استخراج ماده معدنی را بر اساس شرایط چینه شناسی طراحی و از طریق یک طراحی مهندسی استخراج انجام شود اما متأسفانه در بسیاری از معادن سنگ تزئینی استخراج با نگاه سنتی صورت می‌گیرد.

چالش دیگر صنایع مذکور بازیافت پساپ آب کارخانجات سنگ بری می باشد که می توان از آن به عنوان سنگ آهک کارخانجات سیمان مورد استفاده قرار داد.

1402/05/22

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 + 12 =

فهرست