ششمین روز از جشنواره تابستانه پژوهش و توسعه تعاملات صنعتی

     در ششمین روز از جشنواره تابستانه پژوهش و توسعه تعاملات صنعتی سه نشست برگزار گردید.

در اولین نشست صبح دیروز 10 تیرماه جانشین محترم رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خـودکفایی صدر سپاه در باره چالش ها و موانع موجود در مسیر بومی سازی و همکاری های صنعتی و ارتباط دانشگاه و صنعت سخنرانی کرد و در پایان نیز به سوالات شرکت کنندگان در نشست پاسخ داد.

در نشست دوم که با عنوان «حرکت به سمت دانشگاه های نسل پنجم» و با سخنرانی دکتر رضا زنگنه مطلق مدیر محترم فنی و تجاری سازی شرکت نوآوران ارتباطات پایدار برگزار شد ایشان اظهار داشت: بزرگترین بحران چندین دهه بحران اشتغال است که باعث مطرح شدن دانشگاه های نسل سوم شد، حال باتوجه به بحران پیش روی جدید یعنی آب به سمت دانشگاه های نسل پنجم پیش می رویم. متاسفانه در دو نسل قبل نیز موفقیت ها و توفیقات چندانی حاصل نشد چرا که به جرات می توان گفت که دانشگاه های ما دانشگاه نسل اول هستند و جامعه و صنعت هرکدام مسیر خود را می روند و به صورت جزیره ای و مجزا با هم در ارتباط هستند و خروجی هرکدام ورودی دیگری می شود و نتیجه چنین تصمیم گیری و نسل دانشگاه باعث بوجود آمدن چرخه دانشجو و آموزش می شود که باتوجه به نبود اشتغال فارغ التحصیلان برای آموزش وارد دانشگاه می شوند.

سخنران در ادامه افزود: نسل دوم نسل پژوهش محور هستند که به مقوله پژوهش می پردازند و آفت این نسل همان مقاله نویسی و امتیازات حاصله از آن است که هیچ کدام از بحران های موجود در جامعه توسط چنین مقالاتی رفع نمی شود. حال به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین می رسیم که هدف از چنین دانشگاه هایی تربیت تکنسین های مجربی بود که بتوانند در صنعت نقش آفرین کنند. از الگوهای مناسب دانشگاه نسل سوم دانشگاه فان هاخ شولر آلمان هست که به نوعی همان فنی، حرفه ای ایران می باشند. در این نوع دانشگاه دانشجویان فقط 2 الی 3 روز را در هفته در دانشگاه بوده و بقیه را در واحدهای صنعتی می گذراند.

آقای دکتر زنگنه مطلق باور شروع از صفر را آفتی دانست که باعث ایجاد دردسر و از هم پاشیدگی و ورشکستگی شرکت ها و مجموعه ها می شود. برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه می توان مدل مارپیچ گونه را انتخاب کرد که باتوجه به توقعات از دانشگاه، منابع مالی دولت و نیازهای تعریف شده از صنعت باعث پرورش دانشجویان کارآمد و نیز ایجاد اشتغال شود. یک حلقه مفقوده در این وسط نقش دولت است که فقط نقش مالی داشته و هرگز نقش حکومتی ایفا نمی کند تا دو مجموعه دیگر را به چالش کشیده و خواستار خروجی های مشخص و هدفمند باشد.

مدیر فنی و تجاری سازی شرکت نوآوران ارتباطات پایدار افزود: به دانشگاه های نسل چهارم که هسته آن نسل سوم هستند مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه مطرح می شود در واقع این دانشگاه ها ماموریت دارند تا در شکل دهی آینده جامعه نقش ایفا کنند و به محیط پیرامونی خود اثر چشمگیری وارد آورده و آن را متحول سازند فارغ از این که در دید دیگران هستند یا خیر و این که مورد هجمه قرار می گیرند یا نه. در این زمینه مارپیچ سه گانه به مارپیچ چهارگانه با اضافه شدن زنجیره جامعه مدنی تبدیل می شود و کماکان دولت نقش تامین کننده مالی، سیاستگذاری، حمایت و خدمات مشاوره ای را دارد و صنعت در سرمایه گذاری پرخطر در گستره کارآفرینی و توسعه محصول و خدمات ایفای نقش می کند. پیامدهای نوآوری اجتماعی در دانشگاه های نسل چهارم راه حل های کارآمدتر، موثرتر، پایدارتر و ارزش افزوده های بهتر خواهد بود.

سخنران در ادامه به نسل پنجم دانشگاه ها پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه نسل پنجم به نوآوری زیست محیطی می رسد و در این نسل جامعه مدنی به بستر می رود و محیط زیست به یک زیربستر تبدیل می شود. می توان این گونه نیز تعریف کرد که محیط زیست را به شکل یک پلتفرم و زیرسامانه جدید برای مدل های دانش و نوآوری وارد کتب کرده به گونه ای که طبیعت به یک جز اساسی تبدیل می شود. براساس این پلتفرم مارپیچ 5 گانه، هر ورودی به یک مارپیچ می تواند با پردازش در آن به خروجی ای منتهی شود که خود به عنوان ورودی مارپیچ دیگری می شود.

سومین نشست به معرفی نیازهای پژوهشی و فناورانه صنعت سیمان اختصاص داشت که توسط کارگزار درسا و با سخنرانی مهندس پیمان توکلی مدیر عامل محترم شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان همراه بود. ایشان مشکل اصلی کشور را در صنعت سیمان تولید و مصرف آن به روش سنتی دانست و در این راستا شرکت مربوطه به دنبال یافتن روش های نوین در این زمینه است به طوری که پارامتر اصلی سیمان یعنی کلینکد را که در حال حاضر در کشور بالای 90 درصد است را کاهش داده و به حدود 70 درصد در کشورهای پیشرفته برساند.

مهندس توکلی چالش های پیش روی این صنعت را مصرف روزافزون منابع طبیعی به ازای تولید هرتن کلینکد، آلودگی محیط زیست شامل تولید گازهای گلخانه ای و مصرف آب، ناترازی تولید برق و گاز و تولید سیمان با کیفیت بهتر برشمرد. ایشان نیازهای پژوهشی سیمان های آمیخته را نیز استفاده از هوش مصنوعی در راهبری کوره های سیمانی (به طوری که خطاهای اپراتوری را کاهش دهد)، شبیه سازی فرایند صنعت سیمان، تبدیل گازکربنیک به مواد با ارزش، کاهش مصرف آب عنوان داشت. سخنران در مجموع اظهار امیدواری کرد با بهبود وضعیت در این نیازها در وهله اول کارخانه ها با کاهش قیمت تمام شده به عنوان ذینفع اصلی مواجه شوند و در مراحل بعدی دولت و مردم از آن در جنبه های تامین انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی برخوردار گردند.

در پایان نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ انجام گردید.

1402/04/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

6 + بیست =

فهرست