پنجمین روز از جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی

در پنجمین روز از جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی در روز چهارشنبه هفتم تیرماه دو نشست تخصصی و یک پنل در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار گردید.

در نخستین نشست آقای مهندس زمانی مدیر راهبری کارخانه هوشمند سازی و نوآوری بانک سپه ضمن ارائه برنامه های مد نظر از جمله ایجاد مرکز «امیدی نو» به عنوان پل ارتباطی شرکت های دانش بنیان با بانک، به تشریح فناوری خلق ثروت و نیز فرق قراردادهای سنتی و هوشمند و مزایا و معایب هریک پرداختند. در ادامه آقای دکتر عبداللهی ازگمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر نسبت به ارایه خدمات تخصصی فنی خود در بانک اشاره کردند و پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری بانک سپه را در دانشگاه ارائه نمودند که با استقبال آقای مهندس زمانی مواجه شد. این نشست پس از ارایه پیشنهادات دیگر اساتید به پایان رسید.

از ساعت 11/20 پنل ارتباط با صنعت تحت عنوان «فرصت ها و تهدید ها» با حضور جناب آقایان دکتر صالحی مدیرعامل نیروگاه برق طوس، دکتر پروین مدیر آزمایشگاه نوآوری باز شرکت مکو و مسئول کمیته راهبردی دانشگاه امیرکبیر در زمان ریاست آقای دکتر رهامی و دکتر مقیمی مدیر همکاری های علمی و صنعتی برگزار گردید و راهکارهایی جهت تقویت علمی و اجرایی دانشجویان و انجام کار به طور مستقیم در کارخانه ها و کارگاه ها پیشنهاد شد. در همین راستا آقای دکتر پروینی اظهار داشتند: دانشگاه ها نیروهای متخصص صنعت را تربیت نمی کنند و می باید سیلابس دروس بازنگری و کاربردی تعریف شوند. در ادامه آقای دکتر مقیمی عنوان داشتند: تغییراتی در دانشگاه ها ایجاد شده است از جمله ایجاد مراکز نوآوری، تاسیس پارک های فناوری و مراکز رشد، منتهی جا برای کامل شدن بسیار دارد. به عنوان مثال می توان از اساتید صنعت در دانشگاه ها استفاده کرد، همین طور به دانشجویان روابط اجتماعی و نحوه کارکردن در صنعت و برخورد با همکاران صنعتی را آموزش داد و واحد درسی برای آن در نظر گرفت. نکته دیگر این که ما می توانیم از طرح فرصت مطالعاتی صنعت در دانشگاه و بالعکس استفاده کنیم. آقای دکتر رامین هاشمی مدیر دفتر امور پژوهش نیز در همین خصوص بیان داشتند آینده پژوهی در صنعت صورت نمی گیرد و صنعت کمتر به نیازهای آینده می پردازد، در حالی که دانشگاه در لبه دانش حرکت می کند. آقای دکتر صالحی مدیر عامل نیروگاه برق طوس نیز به لزوم تدریس دروس کاربردی در دانشگاه اشاره کردند و در ضمن در زمینه طرح کارورزانه کوآپ دانشگاه 5 ظرفیت در نیروگاه طوس به دانشگاه علم و صنعت اختصاص دادند.

در نشست سوم که در بعداز ظهر روز چهارشنبه با عنوان «معرفی نیازهای پژوهشی و فناورانه صنایع معدنی توسط کارگزار صنعت بوم» با حضور دکتر صالح آبادی دبیر انجمن مس ایران و تعدادی دیگر از اعضای هیات مدیره صنعت مس تشکیل گردید سخنرانان ضمن معرفی خود و سوابق اجرایی، نیازهای صنعت معدن و نیازهای پژوهشی خود را بدین شرح بیان نمودند: ارتقاء بهره وری ماشین آلات کشور که نسبت به ترکیه یک چهارم است شامل هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل، پهبادها و ردیاب ها، سنسورهای روی لاستیک ها، راهکاری علمی برای خام فروشی، افزایش بهره وری و کاهش ضایعات، ساخت ترکیبات مستحکم و کاربردی و …. در ادامه آقای دکتر صالح آبادی افزود: انجمن از طرح های فناورانه حمایت می کند، علاوه براین ما می توانیم فارغ التحصیلان 6 سال دانشگاه های کشور را به کار بگماریم. در ضمن ما دومین بار است که در دانشگاه حضور پیدا می کنیم و می باید جلسات ادامه داشته باشد تا نتیجه حاصل گردد.

آقای دکتر جعفریان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی نیز اشاره داشتند ما تا 100 میلیارد دلار قابلیت صدور محصولات معدنی را داریم. 99/9 درصد تولید فولاد ما ساختمانی است که ارزش دلاری آن 0.7 می باشد در حالی که فولاد آلیاژی کیلویی 8 تا 12 دلار قیمت دارد و ارزش آن در صنایع پائین دست است. در همین راستا کشور ترکیه 20 هزار تن کاتد مس وارد می کند تا محصولات پائین دست را تبدیل و صادر کند و ما نیز در شهرک های صنعتی می توانیم این کار را انجام دهیم.

1402/04/07

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نه + سیزده =

فهرست