سخنرانی آقای دکتر قربانی: سه ضرورت اصلی کشور در بخش تحقیقات و راه حل «طرح جهاد علمی»

افتتاحیه و اولین رویداد تخصصی صنعتی جشنواره تابستانه پژوهش و تعاملات صنعتی دانشگاه در تاریخ 21 خرداد ماه 1403 با موضوع معرفی طرح جهاد علمی و با حضور آقای دکتر قربانی، رئیس محترم حوزه علوم، تحقیقات و فناوری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی برگزار شد.

     آقای دکتر قربانی در ابتدا ضمن اشاره به همکاری موفق مجموعه های دفاعی کشور با دانشگاه ها از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون عنوان داشتند: در این همکاری دوجانبه که در زمینه های مختلف و اولویت های کشور از جمله دفاعی، دارویی، امنیت غذایی و مواد پیشرفته و … بوده است ما عموما دو سبد مسائل موجود (طرح‌های تحقیقاتی برای رفع نیازهای گلوگاهی) و سبد مسائل آینده (طرح‌های فناورانه در حوزه‌های بدیع و نوظهور) را داشته ایم و لذا نیاز داریم باتوجه به سه ضرورت سرعت شتابان رشد نهایی علم و فناوری در دنیا و کاهش طول عمر فناوری ها (و به تاثیرگذاری علم و فناوری در همه ارکان اقتصاد، صنعت، دفاع، امنیت و …)، مهاجرت نیروی انسانی و راه حل نجات اقتصادی کشور با اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید با مشارکت مردم، رویکرد تحولی داشته و به نیازها توجه کنیم.

     ایشان در ادامه فرمودند: راه حل این دغدغه ها «طرح جهاد علمی» و هم افزایی ملی است که با همکاری وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های دیگر مطرح شده است. در این طرح ما منابع محدود را در کشور کنار همدیگر قرار داده و بر روی اولویت ها تاکید داریم. در طرح جهاد علمی با کمک ظرفیت دانشگاه ها ما بدنبال ایجاد شبکه هستیم و در این راستا 3 راهبرد اصلی داریم. اول این که 25 ابزار همکاری برای ایجاد شبکه‌ تحقیقاتی تعریف شده است (رصد و علوم پایه و علوم بنیادین فناوری‌های نوظهور و گلوگاهی، حمایت از تجاری سازی و تولید، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری، پسا دکتری، فرصت های مطالعاتی اساتید در شرکت‌های همکار حوزه دفاعی، طرح‌های بدیع و نوظهور، طرح‌های گلوگاهی، طرح‌های کلان ملی و …) و ما عدد مناسبی برایش تخصیص داده ایم.

     سخنران افزود: ضلع دوم این طرح اعلان 35 محور اولویت‌دار و 170 زیرمحور می باشد که اطلاعات آن در اختیار دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه قرار خواهد گرفت و لذا حول این اولویت ها دانشگاه ها ماموریت محور خواهند بود. ضلع سوم این طرح نیز ایجاد مراکز مشترک تحقیقاتی و نوآوری است که هم باتوجه به سرعت پیشرفت علمی مواجه با عقب ماندگی نشویم و هم این که بروز باشیم. لذا در دنیا اساسا می گویند که در طراحی ها دو برج می بایست در نظر گرفت یکی برج آزمایشگاهی تحقیقاتی و دیگری برج نوآوری یعنی کسی که در آزمایشگاه تحقیقاتی شروع به کار می کند انتهای زنجیره نوآوری را ببیند. بنابراین تاکید ما براین است که مراکز تحقیقات و نوآوری را باهم ببییم که یکی دو نمونه در دانشگاه علم و صنعت ایران پیشرو بوده و ایجاد شده و امیدواریم دو، سه مرکز دیگر نیز بتوانیم در بستر ظرفیت های موجود دانشگاه اضافه نمائیم.

در انتهای جلسه شماری از اساتید و دانشجویان دیدگاه ها، پیشنهادات، نقطه نظرات و سوالات خود را مطرح نمودند.

1403/03/26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

13 − چهار =

فهرست